KLEURPALET

Het YUNE merk maakt gebruik van een vrij divers kleurpalet. Echter, bepaalde kleuren dienen in specifieke situaties te worden toegepast.

Oorsprong

De kleuren binnen het YUNE merk vinden hun oorsprong in de analyse van hersenactiviteit bij organismen, wanneer zij worden blootgesteld aan verschillende soorten stimuli.

We slaan hiermee een brug naar de sociale -en gedragswetenschap, waarbij bepaalde vormen van responsgedrag worden gemonitord en gedocumenteerd, om uiteindelijk voorspellingen in gedrag te kunnen doen.

Gebruik

Het YUNE kleurenpalet maakt gebruik van zowel het volledige kleurverloop, als van de individuele kleuren binnen de kleurverloop. Dit geeft het merk de mogelijkheid om in haar uitingen te kunnen variëren, maar tegelijkertijd rust te behouden.

Het donkerblauw en wit wordt hierbij voornamelijk ingezet als canvaskleur en als tekstkleur. De overige kleuren uit het palet worden vooral ingezet om nadruk te leggen op specifieke onderdelen binnen een compositie of binnen tekst.

Nadruk

Teneinde nadruk te bewerkstelligen binnen bepaalde tekst, kan er worden gekozen voor het volledige kleurverloop of voor de individuele kleuren uit het kleurverloop. Het gebruik van een enkele kleur werkt het beste wanneer deze kleur visuele samenhang heeft met de kleuren uit een eventuele, ondersteunende foto. Er wordt hier aangeraden één van de intensievere kleuren in te zetten en niet de fletsere kleuren uit de oorspronkelijke gradient. De kleurcodes voor de intensievere kleuren zijn:

Blauw: #91d3eb
Groen: #d2e6c4
Geel: #f6e472
Roze: #f5a8a5

Gradient

Wordt het volledige kleurverloop gebruikt, dan hoeven niet alle kleuren uit het verloop áltijd zichtbaar te zijn. Het kleurverloop mag ook zodanig worden verschoven dat bepaalde kleuren beter zichtbaar zijn dan anderen. De gradient mag dynamisch zijn, dat is de oorsprong namelijk ook. Verwerk motion design in het kleurverloop om dit concept nog meer kracht bij te zetten.

Dont's

01. Gebruik de kleuren uit het kleurverloop niet als achtergrondkleur

Deze kleuren zijn namelijk geselecteerd om op specifieke onderdelen nadruk te leggen, niet om te functioneren als achtergrondkleur. Probeer altijd donkerblauw of wit te gebruiken als achtergrondkleur.

02. Nadruk leggen doe je niet zo

Wanneer je specifieke nadruk op een bepaald woord wil leggen is het verstandiger om het desbetreffende woord te kleuren en niet het volledige canvas.

03. Vermijd meerdere verschillende kleuren

Kies je voor een specifieke kleur om op een bepaald woord nadruk te leggen, houd het dan ook bij die ene kleur en maak er geen kermis van door verschillende kleuren hiervoor te gebruiken.

04. Introduceer geen nieuwe kleuren

Beperk jezelf tot de kleuren uit deze Brand Guide. Voorkom het toevoegen van nieuwe kleuren.

In gebruik